Vi erbjuder alla bedövning. Många är oroliga att tandläkarbesöket ska göra ont men med dagens smärtbehandling blir besöket lätt och smärtfritt. Alla vill dock inte ha bedövning så vi är lyhörda på just dina önskemål.

Lokalbedövning för tandbehandling

Bedövning som används vid tandbehandling har funnits sedan 1846. Teknikerna har utvecklas vidare till de fina bedövningssprutor som används på de flesta tandvårdskliniker idag.

Lokalbedövning med spruta är ett effektivt och skonsamt sätt till smärtfri tandvård. Våran vårdpersonal har lång erfarenhet av lokalbedövning, och använder moderna metoder som kan göra bedövningen helt smärtfri.

Det tar några minuter innan bedövningen börjar verka, och effekten verkar i ca 60-120 minuter, beroende på vilken teknik och bedövningsmedel som har använts.

Tandläkare Sylvia Milleding

Kort väntetid

Få tid när det passar dig! Våra kliniker har långa öppettider och korta väntetider.

Trygghet

Lider du av tandläkarskräck? Misströsta inte, tillsammans hittar vi bra lösningar för dina behov.

Patientfokus

Från det ögonblick du går in, tills du lämnar kliniken gör vi allt för att du ska känna dig omhändertagen.

Modern tandbedövning utan spruta

Nya och moderna verktyg har introducerats för att applicera bedövning på skonsamma sätt. De flesta av våra kliniker erbjuder bedövning med instrumentet The Wand.

Läs mer om The Wand här

The Wand

Läs mer om QuickSleeper här

QuickSleeper

Behöver jag bedövning för tandvård?

Vissa behöver mer bedövning än andra, det beror på hur känsliga nerverna är. Vi har också upplevt att tandköttets känslighet varierar från patient till patient. I vissa fall tas tandens nerv bort, till exempel efter en rotfyllning, och då kommer du att känna väldigt lite vid en tandbehandling. Anestesi kan dock fortfarande vara lämpligt för att förhindra obehag.

När kan jag få bedövning?

Tandläkaren kommer att rekommendera bedövning före behandling vid behov. Ändå är det upp till dig att bestämma om du vill ha bedövning eller inte, och vilken typ av bedövning du kanske föredrar.

Vilken typ av bedövning kan jag få?

När du kommer till ditt tandläkarbesök hos Oris Dental kommer tandläkaren att ge dig information om vilken bedövning som är lämplig för den behandling som ska göras. Tandläkaren kommer inte att påbörja behandling innan du känner dig redo och är bedövad.

Kan jag få bedövning om jag är gravid?

Du kan få lokalbedövning vid tandbehandling när du är gravid, men prata med din tandläkare om detta innan behandlingen. Vi planerar behandlingen utefter hur långt du har kommit i graviditeten, och vilken tandvård som ska utföras direkt och vilken som kan skjutas upp.

Smärtfri tandvård

Att tandvård ska vara smärtfritt har inte alltid varit en självklarhet. Som tur är har vi idag möjlighet att erbjuda smärtfribehandling i alla lägen.

Smärtfri behandling för tandläkarskräck

På flera tandläkarmottagningar erbjuder vi behandling med andra lugnande medel, såsom lustgas och narkos. Det senare är särskilt relevant för patienter med tandläkarskräck . Kontakta din lokala Oris-klinik för information om lustgas, sedering och bedövning.

Kontakta oss om du har några frågor

Om du har frågor du vill ha svar på inför tandläkarklassen – kontakta oss!

Kliniker som erbjuder denna behandling