Munhälsa under graviditeten

Hur påverkar graviditeten munhälsan?
Tandläkarens tips för dig som väntar barn.

Det händer mycket i kroppen under graviditeten. Förändringar i tandköttet och på tänderna kan orsaka oro, ofta helt utan anledning. Det mesta är antingen helt ofarligt, eller lätt att åtgärda själv.

Om du är gravid och ska besöka tandläkaren

• Rutinmässiga tandläkarbesök kan göras när som helst under graviditeten.
  • Informera om att du är gravid eller ammar. På så sätt kan tandläkaren göra rätt bedömningar för vilken behandling som är bäst lämpad.
  • Informera om eventuella mediciner du tar eller om din läkare har gett dig specifika medicinska råd.
  • Det är helt säkert att ta röntgenbilder av käkområdet när du är gravid då tandläkaren kommer att vara mycket försiktig och skydda din mage och sköldkörtel. Självklart bestämmer du själv vad du önskar göra och vi tar inte rutinmässigt röntgenbilder om det inte behövs.
  • Anestesi (bedövning) kan användas helt bekymmersfritt.

Tre huvudfaktorer påverkar munhälsan under graviditeten

1. Hormonella förändringar

2. Nya matvanor

3. Graviditetsillamående

Hormonella förändringar

Hormonella förändringar i kroppen under graviditeten kan kännas av i munnen. Det nya inflödet av hormoner kan göra att mängden bakterier ökar snabbare än vanligt. Om detta utvecklas till plack (bakteriell beläggning) kan tandköttet bli irriterat och så småningom inflammerat. Tandköttet blir då ömt, svullet och mörkare i färgen. Det är inte heller ovanligt att inflammerat tandkött blöder vid användning av tandtråd, eller bara vid vanlig tandborstning. Detta är ett tillstånd som kallas graviditets-gingivit, dvs en gingivit eller inflammation i tandköttet.

Vid inflammation i tandköttet kan man också få känslan av att tänderna sitter lösa. Det är dock bara en känsla, som går över så fort bakterienivån minskar.

Hur undviker man tandköttsinflammation under graviditeten?

Försumma inte tandborstning och användning av tandtråd, tandpetare eller mellanrumsborstar. Det kan finnas många anledningar att fuska ”bara denna gången”, men det är inte så klokt. Om du har utvecklat tandköttsinflammation är det viktigt att uppsöka tandläkare eller tandhygienist för att få behandling och lindra eventuella besvär.

Tandrengöringstips för dig som är gravid

• En bra tandrengöring av en tandhygienist före eller tidigt i graviditeten kan ge en bra utgångspunkt för en god munhygien under resten av graviditeten.
  • Mår du illa av att borsta tänderna? Prova en ny smak av tandkräm, använd en tandborste med ett mindre huvud eller borsta andra tider på dagen.

Nya matvanor

En ökande aptit följer ofta med när du har en växande mage. Resultatet kan bli mellanmål, ofta i form av snabb energi, såsom mat med mycket kolhydrater (socker). Kanske lockar mat inte längre, medan syrliga drycker smakar bättre.

Frekvent matintag eller sura drycker utsätter tänderna för konstant syraangrepp, vilket bryter ner tandemaljen (det yttre, skyddande lagret av tänderna) och gör tänderna svagare och mer sårbara för bakterieangrepp.

Hur förhindrar man syraskador på tänderna under graviditeten?

Minimera mellanmål om möjligt. Var medveten om socker- och syrahalten i både mat och dryck, och drick vatten för att minska syraangreppet på dina tänder efter att du har ätit mat eller sur vätska.

Tips!

För att neutralisera syranivån i munnen kan ett sockerfritt tuggummi med xylitol efter en måltid hjälpa.

Graviditetsillamående

Det är inte ovanligt att graviditet framkallar illamående. Kräkningar är inte heller okända för många. Det är både obekvämt och jobbigt och kan vara skadligt för tänderna.

Magsyran i uppstötningar och kräk är sur och fräter på tandemaljen. Med försvagad emalj är tanden dåligt skyddad, och  (hål) kan lättare uppstå.

Efter kräkningar är det naturligt att tro att en tandborste är rätt, men det kan faktiskt göra mer skada än nytta. När tänderna utsätts för syra utvinns viktiga mineraler från tanden och gör den något mer porös och sårbar. Borstar du sedan tänderna kommer emaljen att utsättas för onödigt slitage.

Vad kan du göra?

Drick eller skölj munnen med vatten efter kräkningar och vänta en halvtimme tills syranivån i munnen är neutraliserad igen. Detta sköter kroppen av sig själv med hjälp av din saliv. Så, borsta gärna tänderna, men inte förrän 30 minuter efter kräkningar.

Hur du tar hand om dina tänder under graviditeten

Drick vatten som törstsläckare
Borsta tänderna morgon och kväll
Rengör mellan tänderna en gång om dagen
Använd sockerfritt tuggummi med xylitol efter måltiden
Om du kräks, skölj munnen med vatten

Om du är gravid och ska besöka tandläkaren

• Rutinmässiga tandläkarbesök kan göras när som helst under graviditeten.
  • Anestesi (bedövning) kan användas helt bekymmersfritt.