Tandläkare Egil pratar om tandrengöring

Tandrengöring

– Den enkla vägen till ett friskt leende

Vi har miljontals bakterier i munnen, och alla är inte lika lätta att ta bort med tandborste och tandtråd. Ju längre bakterier får vara kvar på tänderna desto svårare blir det att få bort dem. Därför är det viktigt att rengöra tänderna regelbundet hos tandläkaren eller tandhygienisten.

Hur lätt är det att hålla dina tänder rena?

Egil Jakobsen är tandläkare på Oris Dental Slemmestad i Norge, och har tagit bort bakterieavlagringar, plack och tandsten i många år. Han har sett vilken skada bakterier kan göra om de inte tas bort ordentligt.

– En vuxen människa har 32 tänder, och varje tand har fem ytor där bakterier kan härja. Särskilt mellan tänderna är det svårt att nå med borsten. Även om du är bra på att borsta och använda tandtråd är det inte så lätt att ta bort allt. Ta hjälp av en tandhygienist för en professionell tandrengöring.

Tandläkare Egil Jakobsen på Oris Dental Slemmestad i Norge gör en tandundersökning.

En vuxen människa har 32 tänder.

Varje tand har fem ytor där bakterier kan bosätta sig.

Tar bort beläggningar som du inte rår på hemma

I tandläkarstolen framför Egil sitter Anniken som har kommit för att rengöra tänderna. Medan Egil tar på sig handskar och munskydd förklarar han varför tandrengöring är viktigt.

– Det är bakteriebeläggningen som skapar karies. Tar man bort bakteriebeläggningen kan det inte bli hål i tänderna. Många tycker också att det är lättare att hålla sina tänder rena på egen hand efter att plack och tandsten har tagits bort, säger han och lägger till en liten rolig fakta:

– Visste du att området på dina tänder är nästan lika stort som din underarm? Däremot är underarmen lätt att se och tvätta, så är det inte med tänderna.

Vad är plack och tandsten?

Plack är en bakteriebeläggning som bildas på våra tänder. Tandsten är en hård beläggning och består av förkalkat plack.

Rengör för hand och med AirFlow

På det lilla bordet bredvid tandläkarstolen står några färgglada handinstrument, bland annat en liten spegel och en tunn skrapa. På golvet står en AirFlow-maskin, en sorts högtryckstvätt för tänderna, som rengör med ett skonsamt slippulver, vatten och lufttryck.

– Genom att använda både handinstrument och AirFlow , kommer jag åt bra i alla skrymslen och vrår, samtidigt som jag får se att allt är bra med tänderna i övrigt, säger Egil.

När tänderna är rengjorda och plackfria så förutsättningarna för att undersöka dem optimala. Det kan därför vara en bra idé att kombinera tandrengöring och en fullständig tandundersökning när du ändå är hos din klinik.

Hur går en tandrengöring till?

Tandrengöringen är oftast helt smärtfri och utförs av tandläkare, tandhygienist eller båda.

Hur man rengör tänderna med AirFlow:

1. Terapeuten undersöker munnen, ofta med röntgen
  2. Terapeuten gör rent med manuella handinstrument
  3. Terapeuten rengör tänderna med AirFlow, en maskin som ”blåser” tänderna rena med en blandning av pulver och vatten
Handinstrument som ofta används för tandrengöring.

Bakterieavlagringar som inte tas bort från tänderna kan så småningom omvandlas till plack och tandsten. Då kan du uppleva:

• Dålig andedräkt
  • Obehag i munnen
  • Blödning i tandköttet
  • Inflammation i tandköttet
  • Tandköttssjukdom
  • Missfärgade tänder
  • Förlust av fäste (förlust av ben runt tänderna)

Grundlig tandrengöring med Airflow

Tillbaka i tandläkarstolen är Egil i full färd med att göra rent Annikens tänder.

– Jag är mån om att patienten ska känna sig trygg under behandlingen, och förklarar därför hela tiden vad jag gör, och vad Anniken kommer att uppleva under tiden.

Han förbereder AirFlow-maskinen med ett pulver med mintsmak och vänder sig till Anniken:

– Nu kommer det att skvätta lite vatten medan jag blåser pulvret på dina tänder, men du kommer inte känna något obehag.

Känslan av rena, släta tänder

Efter några minuter är tandrengöringen klar. Anniken reser sig från stolen och låter tungan glida över hennes rena tänder.

– Tandrengöringen gick jättebra! Mina tänder känns väldigt rena och släta och jag tror att underhållet hemma blir mycket lättare nu, säger hon.

Vill du läsa mer om tandrengöring?

Se mer på vår behandlingssida och boka tid på din närmaste tandklinik!